جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

آرماتورهای فولادی چیست و انواع آنها

بازنشر خلاصه مقالات تخصصی در حوزه آهن و محصولات فولادی

آرماتورهای فولادی چیست و انواع آنها

۵ بازديد
آرماتورهای فولادی چیست و انواع آنها

آرماتور فولادی یک میله فولادی یا کاری از مفتول های فولادی است که به عنوان یک وسیله کششی در بتن مسلح و سازه های بنایی مسلح برای تقویت و کمک به جامدات تحت کرنش استفاده می شود. بتن تحت فشار جامد است. با این حال، استحکام کششی ضعیفی دارد. میلگرد به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی سازه را افزایش می دهد. سطح میلگرد به طور منظم با دنده ها تغییر شکل می دهد، فضاهایی برای پیشبرد پیوند برتر با بتن جامد و کاهش خطر لغزش.

این مطلب برای شما مفید است » انواع میلگرد و کاربرد آن در صنعت

انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی

  • میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته نورد گرم
  • میله های فولادی سرد کار شده
  • میله های ساده فولادی ملایم
  • میله های فولادی تغییر شکل یافته
  • میله های فولادی پیش تنیده

میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته نورد گرم

میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته نورد گرم شناخته شده ترین نوع تقویت کننده برای سازه های RCC معمولی هستند. نورد گرم در کارخانه ها انجام می شود که شامل ایجاد تغییر شکل در سطح مانند دنده ها می شود تا بتواند پیوندها را با بتن قاب بندی کند. منحنی تنش-کرنش یک نقطه تسلیم متمایز را نشان می‌دهد و به دنبال آن یک مرحله پلاستیکی است که در آن کرنش بدون افزایش تنش افزایش می‌یابد، و این توسط یک مرحله انجماد کرنش دنبال می‌شود.

میله های فولادی سرد کار شده

یک میله تقویتی سرد کار شده با اجازه دادن به میلگردهای فولادی گرم کار سرد ساخته می شود. در این فرآیند، میله ها دچار پیچ خوردگی و کشیدن می شوند. این روش در دمای اتاق انجام می شود. میله های فولادی خام کار شده بازده پلاستیکی را تجربه نمی کنند. به این ترتیب در هنگام میله های کنتراست و نورد گرم انعطاف پذیری کمتری دارند.

میلگردهای ساده فولادی نرم

میلگردهای فولادی ملایم برای تنش کششی تیرهای دال بتن مسلح و غیره در کار RCC استفاده می شود. این میله های فولادی سطحی ساده دارند و قطعات گردی با قطر 6 تا 50 میلی متر هستند. این میله‌ها در طول‌های بلند ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به سرعت برش داد و به طور ماهرانه و بدون آسیب پیچ خورد.

میله های فولادی تغییر شکل یافته

میلگردهای فولادی تقویت‌کننده تغییر شکل یافته یکی از میلگردهای فولادی تقویت‌کننده هستند. معمولاً سطح آن دارای دنده هایی به سه شکل پیچ در پیچ، شاه ماهی و هلالی است. میلگردهای فولادی تقویت‌کننده تغییر شکل یافته با کیفیت بالا را می‌توان مستقیماً در ساختار جامد تقویت‌شده استفاده کرد و می‌تواند به عنوان میله تقویت‌کننده پیش تنیده پس از کشش سرد مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان یک نتیجه از سازگاری باورنکردنی آن، به طور گسترده در زمینه های متعدد به عنوان مواد توسعه استفاده می شود.

میلگردهای فولادی پیش تنیده

کابل‌ها یا تاندون‌های پیش تنیدگی از استانداردهای متعددی تشکیل شده‌اند که از این رو شامل سیم‌های مختلف رشته هفت سیم متوسط ​​می‌شود که شامل هفت سیم است که به‌طور گیج‌کننده با هم به‌صورت یک رشته چرخیده شده‌اند. این سیم ها به صورت سرد کشیده می شوند و استحکام نهایی کششی فوق العاده بالایی دارند. سختی بالای آنها باعث می شود که بتن پیش تنیده به طور قابل توجهی پس از تجربه تلفات مختلف با موفقیت قابل تصور باشد. از اینها در پیش تنیدگی جامدات مانند مهاربندهای RCC داربست استفاده می شود.

یکی از مواردی که به ندرت در پاسخ های مختلف به آن پرداخته شد، پوشش قابل دسترسی روی این میله های تقویت کننده است. برای جلوگیری از خوردگی شیمیایی در شرایط نمکی یا مصنوعی، ممکن است اپوکسی پوشانده شوند. در این صورت، سیم کش نیز باید با روکش اپوکسی باشد تا به پوشش میله آسیبی نرسد. همچنین میلگرد گالوانیزه وجود دارد که از میلگرد در برابر خوردگی در شرایط نمک محافظت می کند. برای محیط‌های بسیار خورنده که پوشش‌ها برای محکم کردن میلگردهای تقویت‌کننده کافی نیستند، میلگرد پلیمری تقویت‌شده با الیاف شیشه نیز وجود دارد که نسبت به هر میلگرد فولادی در برابر آسیب‌های طبیعی غیرقابل نفوذتر است.

آرماتور فولادی هم در کرنش و هم در فشار پایدار است. خاصیت کششی ارائه شده توسط آرماتور فولادی از شکستگی های قابل توجه تحت بارهای فشاری جلوگیری کرده و آنها را محدود می کند. ضریب انبساط حرارتی تقویت‌کننده‌های فولادی و سیمان از این نظر مقایسه می‌شوند که در طول تغییرات دما تغییرات نسبی را تجربه می‌کنند. این ویژگی تضمین می کند که جامد در طول انواع دما در معرض حداقل تنش قرار می گیرد. از میلگردهای تقویت‌کننده فولادی برای بهبود کشش استفاده می‌شود، زیرا بتن در کشش شکننده است، اما تحت فشار جامد است. از فولاد به عنوان میلگرد استفاده می شود زیرا فولاد به دلیل دماهای بالا تقریباً معادل سیمان ازدیاد طول می یابد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.